Пальчикова гімнастика для розвитку мовлення
Дитячі психологи кажуть, що існує взаємозв'язок між мовою і дрібної моторики рук. Дрібну моторику розвиває пальчикова гімнастика. Малюк з батьками промовляє маленькі віршики, супроводжуючи кожну нову фразу простими рухами пальчиків. Такі прості вправи добре розвивають пам'ять і уяви, а кисті рук і пальці здобуваю податливість і гнучкість. Дуже добре, що малюк сприймає вправи як гру і з великим задоволенням виконує всі вказівки.
Вправа «Ми січемо капусту»
Кожну фразу повторюємо два рази.
Ми січемо капусту, рубаємо! (малюк зображує рубають руху, рухаючи прямими долонями вниз і вгору)
Ми капусту ріжемо, ріжемо! (ребром долоні водимо, назад, вперед)
Ми капусту солимо, солимо! (збираємо пальчики в пучку)
Ми капусту тиснемо, тиснемо! (стискаємо і разжимаем кулачки)
Ми морквину тремо, тремо! (праву ручку стискаємо в кулачок і рухаємо її вниз-вгору вздовж прямої долоні лівої руки).
Вправа «Печемо пироги»
Тісто мнемо, мнемо, мнемо! (дитина по черзі «тисне» кулачками уявне тісто)
Тісто тиснемо, тиснемо, тиснемо! (малюк різко стискає пальці в кулаки і розтискає їх, спочатку, водночас, потім по черзі)
Пироги ми спечемо! (руками «ліпимо» пироги, як би перекладаючи з однієї руки в іншу)
Вправа «Замочок»
На дверях висить замок (з'єднайте руки в замок, переплітаючи пальці)
Хто б міг його відкрити?
Покрутили, (повертаємо замочок, не розчіплюючи пальців)
Потягнули, (розводимо руки в різні сторони, пальчики раніше зчеплені)
Постукали, (долоні плескають один про одного, пальці при цьому залишаються в замку)
І відкрили! (расцепляем пальці)
Вправа «зайчик з барабаном»
Вказівний і середній пальці підняті вгору (це вуха зайця), мізинець і безіменний пальці притиснуті до долоні. Великий палець стукає по безіменного і мізинця.
Барабанить зайчик в барабан.
Там-там-там. Там-там-там.
Вправа «Ноги йшли по дорозі»
Великі ноги йшли по дорозі топ-топ-топ (на кожен «топ» повільно ставимо на поверхню столу по черзі праву і ліву руку, зображуючи руху ніг)
Маленькі ніжки бігли по доріжці топ-топ-топ, топ-топ-топ (рядок читається в більш швидкому темпі, вказівний і середній пальці руки пересуваються по поверхні столу, імітуючи біг)
Вправа «Хлопчик-пальик»
Пальці рук стиснуті в кулачок. На кожен рядок вірша дитина розгинає (за допомогою іншої руки) по одному пальчику
Пальчик-хлопчик, де ти був? (піднімаємо великий палець і звертаємося до нього)
З цим братиком в ліс ходив. (розгинаємо вказівний палець)
З цим братиком щі варив. (розгинаємо середній пальчик)
З цим братиком кашу їв. (розгинаємо безіменний пальчик)
З цим братиком пісні співав. (розгинаємо мізинчик)
Потім руки можна поміняти.